Verantwoord afvallen, bariatrie & aankomen

verantwoord afvallen

Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende soorten diëten dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Deze diëten zijn vaak tijdelijk en leiden vaak tot snelle gewichtsafname. Het heeft een projectmatig karakter waarbij er naar één einddoel (streefgewicht) gestreefd wordt. Hiervoor is discipline nodig. Echter, discipline heeft een tijdelijk karakter. Zolang er geen blijvende veranderingen in het eetgedrag doorgevoerd worden, is de kans zeer groot dat het gevreesde jojo-effect optreedt. Dit gebeurt dan ook vrijwel altijd na het volgen van een (crash)dieet.

Dit soort tijdelijke diëten werken dus vaak niet op de lange termijn en leiden zelden tot blijvende resultaten en een duurzame oplossing.

Wat leidt wel tot blijvend resultaat en een duurzame oplossing?

Bij blijvend gewichtsverlies komt met name verandering van gewoonten en gedrag kijken, waar ik tijdens de begeleiding dan ook veel aandacht aan besteed. Blijvende gewoonte- en gedragsverandering met betrekking tot voedingsgewoonten zijn dé sleutel naar blijvend gewichtsverlies. 

De eerste stap tot succesvol gewichtsverlies is dat je kritisch leert te kijken naar jouw voeding en eetgewoonten. Dit kan confronterend zijn, maar stelt je wel in staat om concreet inzicht te krijgen in waar de werkelijke en blijvende winst valt te behalen. Daarom streef ik zoveel mogelijk naar persoonlijk maatwerk. Met andere woorden; het voedingsadvies wordt op jou afgestemd. Dit gaat met vallen en opstaan en dat moet ook; juist van vallen kan men het meeste leren om zo nieuwe gewoonten te ontwikkelen en te behouden. Hier wordt dan ook geen aandacht aan besteed bij diëten die snel gewichtsverlies beloven. Mijn aanpak is dan ook gericht op blijvende resultaten en een duurzame oplossing.

 

Bariatrische chirurgie

 

Overweeg je bariatrie of heb je een maagverkleining? 

De diëtist speelt een belangrijke rol rondom jouw operatie. Hoe beter je bent voorbereid en hoe beter jouw voedingstoestand is vóór de operatie, hoe sneller en gemakkelijker je na de ingreep herstelt. Daarnaast is het gemakkelijker om je voeding aan te passen aan de nieuwe situatie na de operatie. Diëtistenpraktijk Start Today helpt je hier graag bij. Waar kan je aan denken:

Voortraject

  • Bewustwording van jouw huidige eetpatroon; inzicht krijgen in waarom, hoe en wat je eet en kijken waar nog winst te behalen valt.

  • Zorgen voor een zo volwaardig mogelijke voeding en zo een goede voedingstoestand.

  • Normaliseren van de portiegroottes.

  • Leren om bewust te kiezen.

  • Leren omgaan met stress, emoties of verleidingen die leiden tot extra eten.

  • Leren wat de belangrijkste verandering in jouw voeding zullen zijn na de maagverkleining, zodat je goed weet wat je kunt verwachten.

 

Na traject

  • Niet goed kunnen eten door het ontbreken van een hongergevoel.

  • Dumpingklachten (o.a. diarree, misselijkheid, duizeligheid, beven).

  • Weer in gewicht aankomen.

  • Zwangerschap/Zwangerschapswens.

  • Je hebt problemen met het slikken van voldoende suppletie.

Verantwoord aankomen / onbedoeld gewichtsverlies

Ben je door ziekte afvallen, heb je ondergewicht of moeite met aankomen in gewicht? Heb je door ziekte weinig energie, ben je vaak moe of heb je last van krachtsverlies? Dan is het belangrijk dat u niet verder afvalt en voldoende energie en eiwitten binnen krijgt. Ook hiervoor kan je terecht bij diëtistenpraktijk Start Today.

 

Wil je meer informatie? Neem dan gerust contact op.