Overgewicht

 

verantwoord afvallen

Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende soorten diëten dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Deze diëten zijn vaak tijdelijk en leiden vaak tot snelle gewichtsafname. Het heeft een projectmatig karakter waarbij er naar één einddoel (streefgewicht) gestreefd wordt. Hiervoor is discipline nodig. Echter, discipline heeft een tijdelijk karakter. Zolang er geen blijvende veranderingen in het eetgedrag doorgevoerd worden, is de kans zeer groot dat het gevreesde jojo-effect optreedt. Dit gebeurt dan ook vrijwel altijd na het volgen van een (crash)dieet.

 

Voorbeeld: Daniek is bezig met een koolhydraatbeperkt dieet, is 8 kg afgevallen en heeft hiermee haar doel behaald. Vervolgens gaat Daniek weer volgens haar oude eet- en leefpatroon leven, zoals ze voor het koolhydraatbeperkte dieet deed, met als gevolg dat zij 10 kg is aangekomen.

Dit soort tijdelijke diëten werken dus vaak niet op de lange termijn en leiden zelden tot blijvende resultaten en een duurzame oplossing.

Wat leidt wel tot blijvend resultaat en een duurzame oplossing?

Bij blijvend gewichtsverlies komt met name verandering van gewoonte en gedrag kijken, waar ik tijdens de begeleiding dan ook veel aandacht aan besteed. Blijvende gewoonte- en gedragsverandering met betrekking tot voedingsgewoonten zijn dé sleutel naar blijvend gewichtsverlies. 

De eerste stap tot succesvol gewichtsverlies is dat u kritisch leert te kijken naar uw voeding en eetgewoonten. Dit kan confronterend zijn, maar stelt u wel in staat om concreet inzicht te krijgen in waar de werkelijke en blijvende winst valt te behalen. Daarom streef ik zoveel mogelijk naar persoonlijk maatwerk. Met andere woorden; het voedingsadvies wordt op u afgestemd. Dit gaat met vallen en opstaan en dat moet ook; juist van vallen kan men het meeste leren om zo nieuwe gewoonten te ontwikkelen en te behouden. Hier wordt dan ook geen aandacht aan besteed bij diëten die snel gewichtsverlies beloven. Mijn aanpak is dan ook gericht op blijvende resultaten en een duurzame oplossing.

 

Bariatrische chirurgie

 

Overweegt u bariatrie of heeft u een maagverkleining? 

De diëtist speelt een belangrijke rol rondom uw operatie. Hoe beter u bent voorbereid en hoe beter uw voedingstoestand is vóór de operatie, hoe sneller en gemakkelijker u na de ingreep herstelt. Daarnaast is het gemakkelijker om uw voeding aan te passen aan de nieuwe situatie na de operatie. Diëtistenpraktijk Start Today helpt u hier graag bij. Waar kunt u aan denken:

Voortraject

  • Bewustwording van uw huidige eetpatroon; inzicht krijgen in waarom, hoe en wat u eet en kijken waar nog winst te behalen valt.

  • Zorgen voor een zo volwaardig mogelijke voeding en zo een goede voedingstoestand.

  • Normaliseren van uw portiegroottes.

  • Leren om bewust te kiezen.

  • Leren omgaan met stress, emoties of verleidingen die leiden tot extra eten.

  • Leren wat de belangrijkste verandering in uw voeding zullen zijn na de maagverkleining, zodat u goed weet wat u kunt verwachten.

 

Na traject

  • Niet goed kunnen eten door het ontbreken van een hongergevoel.

  • Dumpingklachten (o.a. diarree, misselijkheid, duizeligheid, beven).

  • Weer in gewicht aankomen.

  • Zwangerschap/Zwangerschapswens.

  • U heeft problemen met het slikken van voldoende suppletie.

Wilt u meer informatie? Neem dan telefonisch of via de e-mail contact met mij op. Dan kan ik meer uitleggen!

Openingstijden*

Maandag: 17:00 tot 21:00

Dinsdag: 08:30 tot 21:00

Woensdag: 08:30 tot 21:00
Donderdag: 17:00 tot 21:00

Vrijdag: 17:00 tot 21:00

*Op afspraak

Locaties

Dorpshuis De Meerkoet in Lisserbroek

Krabbescheerstraat 1

2165 XG Lisserbroek

ProGym fitness in Hillegom

Vosselaan 156 A

2181 CD Hillegom